Jaký byl seminář Efektivní pracovní inzeráty od Matěje Matolína

Až 77 % uchazečů se rozhodne oslovit firmu při čtení pracovního inzerátu.

Pokud zasahujete do HR, jde o dost pádný důvod, proč jejich obsah řešit. Já se k obsahovým věcem pro personální oddělení dostal v Acomware relativně nedávno a lákalo mě získat více poznatků z oblasti HR marketingu.

Shodou okolností otevřel tematicky zajímavé školení Matěj Matolín, Head of HR ve vývojářské firmě STRV a jeden z nejznámějších „ejčáristů“. Využil jsem tedy příležitosti. Co mi to dalo?

Zjednodušená recenze školení od Matěje Matolína pro nedočkavé čtenáře

Školení doporučuju. Dá vám příklady a tipy, jak inzeráty psát, vyhodnocovat a získávat k nim efektivně podklady. Některé poznatky si také prakticky vyzkoušíte. Matěj se snaží navodit hodně přátelskou atmosféru, což pomáhá i účastníkům, aby se otevřeli a diskutovali. Jen trochu škoda závěru, kde jsem očekával větší zpětnou vazbu na naše texty přímo od školitele.

Pracovní inzerát není job description, ale reklamní text

Pokud byste si měli odnést jen jedinou věc, pak toto.

Řada pracovních inzerátů připomíná spíše výpis toho, co člověk (ne)bude dělat. Text by měl spíš působit jako lákadlo pro uchazeče, aby vás oslovil jako potencionálního zaměstnavatele.

Zní to jako banalita. Úplně to ale mění způsob, jak nad tímto typem textu přemýšlet.

Během semináře proběhl i skupinový rozbor pracovních inzerátů. Tady naše skupina.

Bez výzkumu ani ránu

Dobrej pracovní inzerát = dobrej počáteční výzkum.

Proč?

  • Získáte informace, na které byste sami nepřišli.
  • Máte větší šanci, že se trefíte do zájmu uchazečů.
  • Spíš dobře trefíte pozici, kterou potřebujete obsadit.
  • Zachytíte autentickou mluvu v textu.

V ideálním případě vám to přinese klíčové poznatky, které obsahově zohledníte. Matěj Matolín díky výzkumu přišel třeba na to, že pro řadu programátorek bylo důležité vědět, kolik dalších holek bude v týmu. Nechtěly pracovat samotné mezi partou cizích chlapů.

Pro metodiku výzkumu padlo doporučení na Empatickou mapu. Pomáhá nejen při hledání zaměstnanců, ale i v situaci, kdy řešíte vysokou fluktuaci.

Co řešit u pracovních inzerátů?

Inzerát je v podstatě vstupní stránka (landing page). Abyste lidi zaujali, máte jen pár vteřin. Proto si zvlášť vyhrajte především s:

Schválně si projděte výpisy pozic na webech typu jobs.cz nebo StartupJobs.cz. Titulek bude většinou to první, co vidíte. Už tady hrajete hru o pozornost.

Docela zajímavá debata zazněla u délky inzerátu. Tady řada zdrojů uvádí různé tipy. Matěj se drží spíše kratší varianty a doporučuje rozmezí 200 až 300 slov. Přičemž 30 až 50 % z obsahu byste měli psát v odrážkách, aby to lidé na webu a mobilu jednoduše a rychle četli/scanovali očima.

Došlo i na opakování známých copywriterských technik a pouček. Nejdůležitější je podle mě toto:

Čím inzeráty vylepšit?

V závěrečném bloku jsme probrali pár vylepšení. Vyplatí se třeba využít:

  • fotografie,
  • video,
  • testimonialy,
  • sociální sítě.

Dostali jsme se i na analytiku. Tady se vyplatí sledovat například:

  • konverzní poměr odeslaných formulářů,
  • chování lidí (přes Hotjar nebo Smartlook),
  • zdroje návštěvnosti,
  • míra okamžitého opuštění.

Oficiální program poté zakončil rozbor našich vlastních inzerátů. Přišla mi trochu škoda, že většinu času zůstalo jen u zpětné vazby mezi účastníky. Na druhou stranu jsem seděl ve skupině se Zdeňkou Krejčíkovou a Veronikou Práškovou, takže feedback stál celkem za to :).

Afterparty pak beru za skvělou tečku. Kromě fajn atmosféry a pár nových kontaktů jsem se dozvěděl hromadu zajímavých věcí. Ale to už si musíte zažít sami. Školení určitě doporučuji hlavně HRistům a začínajícím/středně pokročilým textařům :).

Patrik Gajdoš
Ohodnoťte článek!

5 komentářů u „Jaký byl seminář Efektivní pracovní inzeráty od Matěje Matolína“

  1. Ahoj Patriku, díky za recenzi školení. Zamyslím se, jak vylepšit závěrečné cvičení na konci a zajistit, abych mohl dát zpětnou vazbu úplně každému.
    Přeji mnoho skvělých inzerátů!

    Odpovědět

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..