Knižní recenze David Ogilvy, O reklamě. Odhalte tajemství krále reklamy

Knihu Davida Ogilvyho, zakladatele reklamní agentury Ogilvy & Mather, cituje řada lidí z oblasti reklamy a marketingu. Osobně jsem se jí dlouho vyhýbal z obav zastaralosti.

Pak jsem ale zabloudil na Facebook copywritera Otty Bohuše, kde tuto knihu doporučoval začínajícím copywriterům. Nakonec skončila v mém seznamu dokončené četby. Nevěřili byste, co jsem z ní vyčetl…

 

Zjednodušená recenze knihy Davida Ogilvyho

Autor velmi čtivou formou představí čtenáři nejdůležitější poučky reklamy jako celku. Kdo se o propagaci zajímá, měl by po knize sáhnout. Krátký rozsah, laické výrazy, vtipné historky a časté ilustrace z ní dělají velice přístupné čtení plné poučných myšlenek. Ocení ji tvůrci reklamy i její zadavatelé.

Ogilvy nejde v řadě témat do detailu a sám to opakovaně přiznává. Vytknul bych i časté opakování stejných myšlenek. Ke konci knihy jsem našel dost míst, které bych kvůli tomu vyškrtal.

 

Co reklamní král prozradil ze svých znalostí o reklamě?

David Ogilvy ve dvaceti kapitolách soustředí pozornost na řadu témat z oblasti reklamy. Vedle samotné tvorby se dělí o své zkušenosti s vedením lidí, získávání klientů a předností práce založené na výzkumu.

Knihu bych doporučil nejenom kvůli praktickým tipům pro tvorbu (nejen) textové reklamy. Její myšlenky mě totiž přiměly nad celým procesem propagování přemýšlet úplně jinak než doposud.

Ogilvy totiž reklamu nevnímá jako kreativní dílo, které má sklidit potlesk. Bere ji jako nástroj, jak lidem předat užitečné informace, které je přimějí ke koupi.

Může to znít jako samozřejmost. Nicméně podle Ogilvyho tyto věci (kreativita a účinnost) jdou obtížně skloubit dohromady. Reklama vás může zaujmout, ale to ještě neznamená, že vás i přiměje k nákupu.

David Ogilvy O Reklamě ukázka ilustrací z knihy
David Ogilvy s ilustracemi ve své knize opravdu nešetřil

Oceňuji čtenářskou přívětivost knihy. Kapitoly obsahují jen minimum vaty a autor často text dělí stručnými podkapitolami. Časté ilustrace s mírně cynickými popisky zaručí, že si kniha udrží váš zájem. Minimálně já ji napoprvé přečetl za jedno odpoledne.

 

Výběr nejzajímavějších Ogilvyho myšlenek

  • „Nepovažuji reklamu za zábavu nebo umění, ale za informační prostředek. Když píšu reklamní text, nechci od vás slyšet, že je „kreativní“. Chci, aby vám můj text připadal tak zajímavý, aby vás přiměl koupit výrobek.“
  • „Reklama, která spotřebiteli neslibuje žádný příslib, neprodává. Přesto většina kampaní žádný příslib neobsahuje.“
  • „Prostudujte si výrobek, který budete propagovat. Čím více o něm budete vědět, tím spíše vás napadne skvělá myšlenka, jak ho prodat.“
  • „Reklamní pracovníci, kteří ignorují výzkum, jsou stejně nebezpeční jako generálové, kteří se neobtěžují dešifrovat nepřátelské signály.“
  • „Většina reklamních technik, které fungovaly v době, kdy jsem psal Vyznání muže reklamy (1963 pozn.) funguje dodnes. Spotřebitelé stále kupují výrobky, jejichž reklama jim slibuje kvalitu odpovídající zaplacené částce, krásu, výživu, úlevu od bolesti, sociální postavení a tak dále. To platí na celém světě.
  • „Dokud vás nenapadne nic lepšího, kopírujte starší a zkušenější.“
  • „Neexistuje zákon, který by nařizoval, že reklama musí vypadat jenom jako reklama. Když budou vaše inzeráty vypadat jako redakční materiál, získáte mnohem více čtenářů.“
  • „Žádný projekt nemůže zkrachovat, pokud má na své straně veřejné mínění. A žádný projekt nemůže uspět, pokud je veřejné mínění proti němu.“
  • „Reklama prodá špatný výrobek jen jednou. Podruhé si ho spotřebitel nekoupí. Nejlepším způsobem, jak zvýšit prodej výrobku, je výrobek vylepšit.“
  • „V dlouhodobé perspektivě získá největší podíl na trhu výrobce, který se zaměří reklamou na budování co nejpřesněji definovaného image svého výrobku. V úzkých se často naopak ocitne výrobce, který vyhází všechny dolary ze svého reklamního rozpočtu na krátkodobé akce na podporu prodeje.“
  • „Pokud vy i vaši konkurenti všichni děláte skvělé výrobky, nesnažte se tvrdit, že váš výrobek je lepší. Prostě řekněte, co je na vašem výrobku dobré – a dejte si tu práci vyjádřit to jasněji, čestněji a poskytněte přitom více informací.“
  • „Když se snažíte dosáhnout na hvězdy, možná se vám nepodaří žádnou uchopit, ale taky nezůstanete stát jen s dlaní plnou bláta.“

 

A jaké zajímavé knihy z oboru reklamy znáte vy? Podělte se v komentářích. 🙂

Patrik Gajdoš
Ohodnoťte článek!

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..