Jak vybrat vhodné školení a nespálit se?

Druhý nejbohatší muž světa Warren Buffett opakovaně tvrdí:

„Investujte do sebe. Jste ten nejlepší zdroj, jaký můžete mít. Vaše získané znalosti vám už nikdo nevezme.“

To zní pěkně. Až na malý problém.

Trh se vzděláním bobtná. Nabízí know-how grátis i drahá školení za desetitisíce korun. Online i tváří v tvář. Vybrat z toho všeho dá zabrat a snadno vyhodíte prachy za něco, co vám reálně nic nedá.

Naštěstí existují kritéria, od kterých se dá při výběru kurzů odpíchnout. Protože jsem pár školení zažil, podělím se o své zkušenosti. Můj názor zasadím do průběhu kurzu Strategický webdesign, který jsem minulý týden absolvoval.

Osobně se rozhoduji podle kombinace 5 faktorů:

  1. Školitelé
  2. Reference
  3. Čas
  4. Peníze
  5. Aktuální užitek

1. Kdo školení vede?

Jan Řezáč i Jan Kvasnička patří ke špičkám v oboru. Pokud se chci v oblasti okolo webů dál vzdělávat, moc výš už mířit nemůžu.

Před rokem jsem si odseděl i jedno školení, které pořádala menší lokální agentura. Záměrně tvrdím, že odseděl. Proč?

  1. Dost povrchní výklad plný obecných plků
  2. Minimum ukázek z praxe
  3. Strohé reakce na odpovědi

Jasný, nemůžu házet všechny menší hráče do jednoho pytle. Kolem a kolem mě to ale utvrdilo, že ve většině případech top lidi předají top informace. U průměru jdu vždy do rizika.

Tip č. 1: Zajímejte se, kdo školení vede a co už dokázal. Přihlížejte k referencím a tomu, jak kdo působí ve vybraném oboru.

2. Jaké mají školitelé (či kurz) reference?

Upřímně? Ne každé známé jméno staví základy na skvělých výkonech. Při troše snahy si reputaci na sociálních sítích vybudujete celkem snadno.

Navíc jedna věc je něco umět a druhá to předat. Na univerzitě opakovaně potkávám kapacity v oboru, kteří vás nic nenaučí. Protože neumí téma podat.

Proto se vyplatí pátrat po referencích. Sám hledám ty, které nevisí na webu školitele či kurzu. Jen trouba by si tam dal názor, který jeho schopnosti shazuje.

Tedy… ony i negativní reference mají svůj účinek. Ale musíte s nimi umět pracovat 🙂

O Strategickém webdesignu se psalo všude. I od lidí, kteří stojí mimo online špičku. To mě nalomilo především.

Tip č. 2: Hledejte reference. Ideálně mimo osobní stránky školitele a školení samotného. O skvělých věcech se dost mluví. Ještě víc o těch horších.

3. Kolik času ušetřím účastí na školení?

Na netu se válí obrovské množství informací. Já v češtině a angličtině o něčem čtu pořád.

Pak stojím před snadnou otázkou: Dá mi školení ve stráveném čase něco, co bych sám načítal několik měsíců či let?

Pánové Řezáč a Kvasnička nám nabouchali hlavu informacemi, které mi zabírají 16 A4 poznámek ve Wordu. Sám bych je čerpal několik měsíců, v horším případě i let.

Nemít na Řezáčově knize jeho vlastnoruční podpis, beru ji od absolvovaného školení za zbytečný cár papírů.

Pozn.: Jo, tohle je ironie.

Už se mi ale stalo, že jsem zacáloval celodenní školení o komunikaci, jehož obsah bych přelouskal přečtením dvou tenkých knih.

Pozn.: Ne, tohle už bohužel ironie není.

Tip č. 3: Vždy se kriticky zamyslete, zda předpokládaný obsah školení nezvládnete v rozumné době načerpat samostudiem.

4. Vyplatí se mi školení finančně?

Tady zohledňuji vedle vlastních úspor 2 věci:

  1. Ceny na trhu
  2. Potencionální návratnost

Při obojím mi školení Strategického webdesignu vycházelo okej. Rozsahem a množstvím předaných informací to sedí na cenu v porovnání s jinými nabízenými kurzy. U návratnosti si slibuji, že mi předané znalosti pomohou ve vlastním profesním rozvoji.

Jak moc se to splní? To záleží převážně na mých dalších krocích v budoucnu.

Tip č. 4: Porovnejte si cenu školení s konkurenčními kurzy. Abyste nekupovali předražený špás ve chvíli, kdy existuje méně nákladná varianta ve srovnatelném rozsahu.

5. Co od školení očekáváte v tuto chvíli?

Podle mě se vyplatí školení volit s ohledem na aktuální potřeby. S reálným očekáváním.

Já se chtěl naučit přemýšlet nad tvorbou webového obsahu v širším kontextu webdesignu. Což školení Strategického webdesignu splnilo na 100 %. Vím, k čemu mám přihlížet, co do budoucna chtít. Kde mám v rámci sebevzdělávání slabiny a kde naopak ne.

Kdyby třeba tvůrci stylizovali obsah školení pouze pro zadavatele webů, nikdy bych do toho nešel.

Tip č. 5: Zvažte kriticky své aktuální potřeby a zkušenosti. Tomu volbu školení přizpůsobte. Nežeňte se do kurzu jen kvůli známému jménu či něčemu, co je „in“.

Pár dodatečných doporučení

Otevřené vs. uzavřené školení

Otevřené školení má přesně vypsaný termín, na který se může přihlásit kdokoliv. Vyplatí se přístupností, možností poznat nové lidi. Pokud autoři zveřejní předem program (což beru za známku dobrého kurzu), většinou z něj moc neuhnou. U méně známých kurzů i hrozí, že se pro nedostatek zájemců neuskuteční.

Při uzavřeném kurzu se dělá obsah pro vybranou skupinu lidí na míru. Tvůrci se více přizpůsobí vašim požadavkům na průběh i termín. Musíte si ho ale sjednat předem. Navíc často zaplatíte více než za otevřené školení.

Připravte si předem dotazy na školitele

Tohle beru za svůj největší fail. Měl jsem vynikající příležitost vyzpovídat dva přední specialisty v oboru a využil ji dost omezeně. Na místě mě zrovna nic nenapadlo a zpětně by mě napadla řada témat, co probrat.

Do budoucna si problematická témata chci připravit předem.

Získané poznatky co nejrychleji aplikujte do praxe

Potěší zajít na kurz, kde se něco dozvíte. Nicméně bez reálného výstupu jde jen o nóbl prokrastinaci.

Aktuálně mám z vypracovaných poznámek udělaný checklist, co na blogu i mimo něj změnit. Informaci chci vedle profesního rozvoje uplatit i u jednoho neziskového projektu, který vám možná brzy představím.

Co závěrem?

Pokud se v oblasti webů pohybujete v roli dodavatelů i zadavatelů, objednávkou školení Strategický webdesign neprohloupíte. Osobně mi v řadě věcech otevřelo oči.

Patrik Gajdoš
Ohodnoťte článek!

7 komentářů u „Jak vybrat vhodné školení a nespálit se?“

  1. Dobrý přehled, možná bych zdůraznil jednu informaci z praxe: jsou i totálně nepraktická školení, kde navíc oběd zabere přes dvě a půl hodiny, která ale mají dobré reference a dost lidí se nachytá. Když jsem naposledy takhle naletěl, na skupinová školení jsem dost zanevřel.

    Strategický webdesign je výjimkou, ale pokud jde o praktický přínos a ne o doporučování na Twitteru, mám zkušenost takovou, že jich moc dobrých u nás není. Nebo máš jiný pocit?

    Odpovědět
    • Díky za konstruktivní komentář, Marku.

      Ona je otázka, co bereš za nepraktické školení. Podle mě to hodně závisí na tvé aktuální úrovni znalostí v oblasti, kde se školíš.

      Vztáhnu-li to konkrétně, pro mě bylo školení SEO pro copywritery od Pavla Ungra přínosem. Ty by ses tam nudil, protože jsi znalostmi někde jinde. 🙂 Já naopak věřím, že drtivá většina kurzů tvůrčího psaní by mi moc nedala, zatímco jiným by ukázala cestu.

      V takovém případě chápu, že lidé s nižší úrovní znalostí chválí něco, co pokročilejší už nepovažují za praktické.

      Pak samozřejmě existují přehnaná plácání po ramenou ve spřáteleném okruhu osob, která se nezakládají na realitě. To už ale podle mě závisí na míře kritického myšlení a přehledu. Vůbec už nerozpitvávám kapitolu s názvem falešné reference , které v tomto článku pěkně zmiňuje Richard Dobiáš.

      Abych to shrnul, tak souhlas. Podle mě těch fakt dobrých školení moc není. Ještě se mi ale nestalo, abych přišel na nějaké fakt dobře hodnocené a odcházel zklamanej. Přes mé nedůvěřivé síto toho zas tak moc nepropadne 😀

      Odpovědět
  2. Děkuji Patriku za super shrnutí věcí, které jsou důležité při výběru kurzu. V dnešní době si může kdokoliv říkat cokoliv, ale jestli to má přínos pro člověka a vyplatí se je už věc druhá.

    Zajímalo by mě kde hledat opravdu kvalitní zdroje a školení, protože ti od kterých bych je bral tak si své know-how nechávají ve svých firmách 🙂

    Odpovědět
    • Já děkuji za pochvalu. Souhlasím. Opatrnost je na místě. Mně v tomhle pomáhá, když za tipy vidím i konkrétní zkušenost člověka. Pak tomu víc věřím.

      Pokud jde o zahraničí, pak si najít ty nejvlivnější specialisty v oboru a od nich čerpat. Pokud jde o české a slovenské prostředí, vůbec bych se nebál těm lidem napsat, zda by si neudělali čas na videocall či setkání, až to situace dovolí. Z mojí zkušenosti jsou tomu lidé dost otevření, když se to dobře podá.

      Odpovědět

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..