Jaký byl CopyCamp 2018, nejznámější konference reklamních textařů v ČR?

V Čechách mě tento rok zajímaly jen 2 specializované konference. Content First a CopyCamp. Zatímco první akce mě minula, druhá mě přivedla v půlce září do Prahy. Jaké to bylo?

Filip Kahoun – Boj o pozornost

Výkonný ředitel agentury H1 otevřel program rozebráním faktoru pozornosti. Osobně to beru za klíčovou věc, protože dokud nepřimějete čtenáře číst, ani sebelepší argumenty vás nespasí. To samé platí pro vyjednávání nebo mezilidské vztahy. Což potvrdil i Filip.

Každý v sále musel cítit zapálenost řečníka pro téma. To mělo světlou i stinnou stránku. Pozornost jsme rozpitvali z řady hledisek a kdo chtěl pečlivý rozbor, ten ho dostal. Z dopoledního bloku se mi tahle přednáška líbila nejvíc a podobný názor měli i lidé, se kterými jsem během konference mluvil.

Víc zamrzelo překročení času a za mě hrozná obsahová vata na úvod. Nějaké věci do praxe bych si z toho vzal zhruba od 2/3 přednášky.

Klíčová myšlenka

„Kam teče pozornost, tam tečou peníze.“

Dominik Liebezeit – Linkbuilding 2.0: Jak jsme zabrousili do progamingu

Vidíte v budování zpětných odkazů (=linkbuilding) jen zápisy do katalogů a placené PR články? Tak na to v roce 2018 zapomeňte. Google každý rok přitvrzuje a chcete-li udržet krok, občas vystupte ze zaběhnutých cest.

Dominik se podělil o linkbuildingovou kampaň, která zasáhla i oblast videoher. Sám občas hraju online střílečku PlayerUnknown’s Battlegrounds, takže mě to téma zaujalo. Hodně ve mně rezonoval názor, že moderní linkbuilding dost závisí na vztazích a jejich budování.

Přednášku zpestřil příchod Stanislava Cifky, celosvětově uznávaného hráče hry Hearthstone. Podělil se o svůj pohled na spolupráci s marketingovými experty. Trochu z něho byla cítit nervozita, ale to mu u mě přidalo plusové body.

Klíčová myšlenka

„Přestaňte přemýšlet jen na úrovni svého oboru.“

Jakub Křenek – Krize ve vztahu vs. Krize v komunikaci

Jakub měl v přednášce o krizové komunikaci to, co mi u Filipa chybělo. Šel rovnou k věci.

Vybral 5 problémů, které krizová komunikace často řeší. Pro názornost vše demonstroval na mezilidských vztazích. To hodně cením, protože vše působilo o dost jasněji.

Postupně zazněly rady na:

  • nechtěné tajemství,
  • lhaní,
  • neočekávanou událost,
  • stíhačku (nemyslím letadlo 😀 ),
  • nenaplněné očekávání.

Celé to probíhalo v dost odlehčené formě, což cením. Jen mi přišlo, že občas šla zábava na úkor předání myšlenky. Sice jsem se dobře bavil, ale ze všech přednášek zrovna tahle nejrychleji skončila v mých bažinách zapomnění.

Klíčová myšlenka

„Běžte na pivo s kamarádem, na drink s kamarádkou. Znát názor zvenčí je vhodné a alkohol je fajn.“

Jan Vašíček – Jak na texty, které nejsou ke čtení

Copywriting není jen o textu, který čtete. Slyšíte ho v rádiu, vidíte v televizi a videích.

Zaujaly mě možnosti, jak přistupovat k různým formátům sdělení. Rádiové spoty jsem nikdy neřešil, a proto mi to přišlo jako objevování neznámého.

Nevím, jak vy. Já když slyším reklamu v rádiu, přepínám na jinou stanici. Navíc veškerý zvuk vnímám jen jako kulisu. Teď si představte, že v tomhle prostředí musíte zaujmout. Honzovi to fakt nezávidím a i on sám nám říkal, že každé slovo musí mít váhu.

Když ale vytrváte, výsledky přijdou. Honza takhle pomohl snížit ztrátovost klientů call centra o 30 %.

Klíčová myšlenka

„Ber v potaz nejen to, co se odehrává v posluchači, ale i všechno kolem.“

Martin Brablec – Jak psát o tom, co většina lidí ani nevysloví, a uspět

Za mě nejlepší přednáška celé konference. Martinovo téma přesně sedlo na moje současné potřeby. Dodnes nemám přesně ukotvený proces, jak náročnější témata uchopit a jakoukoliv inspiraci uvítám.

Potvrdilo to můj názor, že psát se dá poutavě prakticky o všem. Obtížná témata ale vyžadují jiný přístup a bez úzké spolupráce s klientem to bude skřípat.

Majitel Obsahové agentury prozradil řadu užitečných tipů, které mojí pozornosti dosud unikaly. Zejména tabulka „Cesty zákazníka“ mi přišla skvělá.

Klíčová myšlenka

„Nechte si napřed představit a prodat produkt od obchoďáků klienta.“

Pavel Šíma – Čím hlubší tvůrčí krize, tím víc Adidas!

Pavel mě dost překvapil tématem i netradičním oblečením. Představil nám úskalí, která ho potkala při psaní knihy. Dost svérázně.

Tahle řeč na mě působila ze všech přednášek nejosobněji. Sám vím, že otevřít se publiku není sranda a Pavel to zvládl znamenitě. Ne každému jeho názory mohly sednout, ale kdybych teď psal knihu, dost mi to dá.

Oslovil mě hlavně závěr přednášky, který varoval před zpětnou vazbou, která vás odvádí od vize projektu. Tu si podle Pavla nenechte vzít, jinak riskujete neúspěch. Úplně jsem si vzpomněl na amerického marketéra Setha Godina a jeho knihu Fialová kráva. Pozoruhodnost s sebou přináší riziko, že někoho pěkně na*erete.

Klíčová myšlenka

„Vítězná formule každého projektu? Insight, cílovka, why, fuck naysayers.“

Karel Komínek – Politický marketing: 7 věcí, které v klasickém marketingu neřešíte

Tohle téma mě hodně zajímalo, protože politika se dotýká každého z nás. Karel nám prozradil některé věci, které řeší političtí marketéři každý den a my „komerční“ tolik ne. Patří mezi to třeba:

  • Žít čtvrt roku se svým klientem.
  • Srovnání s pravidly.
  • Víte, kde bydlí vaši zákazníci.
  • Kampaně se běžně kopírují.
  • Efektivita se špatně měří.

Chvílema jsem se pobavil, chvílema mě trochu mrazilo. V politice opakovaně bojujete v různorodých podmínkách. Každé volby přinášejí odlišnou situaci a není jednoduché se tomu přizpůsobit.

Koukal jsem jak vyvoraná myš při ukázkách nepovedených politických billboardů. Schválně, schválili byste podobný výtvor u své volební kampaně? Prozraďte v komentářích. 😀

Ukázka z CopyCampu, jak se politická kampaň může zvrtnout. 😀

Zveřejnil(a) Patrikgajdos.cz – tipy pro blogování a kreativní psaní dne Čtvrtek 13. září 2018

Klíčová myšlenka

„Každé volby jsou unikátní a zkušenost z minulých let často nic neznamená.“

Zlata Biedermannová – PR: Firemní nutnost nebo vymoženost?

Zveřejnil(a) Copycamp dne Pondělí 17. září 2018

Seděl jsem až v zadních řadách, a přesto mě nakazil elán přednášející. Zlata nám energicky prozradila několik základních pouček, jak se dostat do médií.

Shrnul bych to do 5 bodů:

  • Dejte novinářům příběh.
  • Nabídněte vše na zlatém podnose.
  • Myslete hlavně na koncového čtenáře.
  • Budujte a aktualizujte kontakty na novináře.
  • PR zprávu posílejte v příloze a nevkládejte ji přímo do textu e-mailu.

Při linkbuildingové spolupráci jsem podobné přístupy využíval a potvrzuju, že to funguje. Občas dostanete klienta do míst, kde byste jinak platili desetitisíce korun.

Jen do předmětu e-mailu nepište „Tisková zpráva“ nebo „PR článek“. V lepším případě zbytečně platíte za publikování, když nemusíte. V horším narazíte na filtr nevyžádané pošty.

Klíčová myšlenka

„Poutavý příběh vás dostane kamkoliv.“

Anna Jasková – Jak na vyhodnocování obsahu: Google Data Studio pro copywritery (workshop)

Jediný workshop, na který si mi povedlo kvůli velkému zájmu přihlásit.

O Google Data Studiu už jsem slyšel mnohé. Z nějakého důvodu jsem ho ale při reportování klientům úplně ignoroval.

Velká chyba.

Google Data Studio je program zdarma, kam vytáhnete data a jednoduše vytvoříte přehled plných pěkných grafů i tabulek.

Upřímně? Než to všechno napoprvé naklikáte a zformátujete, trvá to. Ale výsledek stojí za to:

  • Všechno vypadá přehledně.
  • Jednou šablonu nastavíte a pak využíváte opakovaně.

Ve výsledku tedy dlouhodobě ušetříte hrozně času. Anna nám vše srozumitelně vysvětlila, a přestože si řadu věcí musím ještě vyzkoušet sám, pro úvodní seznámení to bohatě stačilo.

Jak bych celkově hodnotil CopyCamp 2018?

Upřímně? Čekal jsem totální průšvih.

Řada z mých textařských známých účast odřekla. Nespokojenost s předchozími ročníky, (prý) nic moc témata a tak podobně. Záznamy minulých přednášek ve mně zanechaly různorodé dojmy. Ale risknul jsem to.

Ve výsledku jsem odcházel příjemně překvapenej. Když teda nepočítám neplánovanou přednášku DámeJídlo před obědem, která byla úplně o ničem a jen zdržovala od jídla. To beru za strašnej přešlap a nebyl jsem sám…

Jinak ale chválím. Super jídlo, povedená organizace, různorodí řečníci, příjemné prostory. Hodně mě bavila i soutěž ve spolupráci s nakladatelstvím Jan Melvil.

Dojem z konference dost záleží na vašem očekávání. Pokud jdete na tuhle akci s cílem navázat zajímavé kontakty, za oborovou zábavou a inspirovat se, bohatě to stačí. Alespoň mně.

Pokud ale chcete cílené sebevzdělávání, dovedu si představit lepší investici. Tady řadu témat naťuknete jen okrajově a videa najdete grátis na YouTube. To zas tak nevadí, ale musíte s tím počítat.

Příští rok bych určitě zajel zase, ale nestavím to jako hlavní prioritu.

[kkstarratings]

Patrik Gajdoš
Ohodnoťte článek!

2 komentáře u „Jaký byl CopyCamp 2018, nejznámější konference reklamních textařů v ČR?“

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..