19 fíglů, jak psát nadpisy, které upoutají pozornost [infografika]

Titulek či nadpis je z pohledu návštěvnosti nejdůležitější textová část článku.

Už David Ogilvy, zakladatel reklamní agentury Ogilvy & Mather, tvrdil:

„Titulky čte v průměru pětkrát více lidí než celý text.“

O to víc mě štve, že poslední dobou v jejich tvorbě chybuji. Řekl jsem si DOST!

Už žádné přehmaty. Žádných 10+ rozkliknutých tuzemských a zahraničních článků o tvorbě nadpisů. Chci mít vlastní tahák, kde vše bude na jednom místě.

Proto jsem pro vás i sebe připravil tenhle článek s infografikou a radami, jak tvořit titulky, které uživatele přitáhnou a nepustí.

 

Infografika s radami pro tvorbu nadpisů

Pro ty z vás, kteří nemají čas na čtení delších článků. Furt jsem váhal, jestli to postovat na úvod či na závěr. Nakonec mě napadlo, že oceníte to nejdůležitější hned na začátku.

Buďte prosím tolerantní. Jde o moji prvotinu. 🙂

Pod infografikou jsem body podrobněji rozepsal i s příklady.

infografika tvorba nadpisů

Teď na to mrkneme podrobněji.

1. Používejte u nadpisů číslovky

Tuhle radu najdete všude, když se řekne „tvorba nadpisů“. Články s číslovkami patří na většině webů k těm nenavštěvovanějším.

Koukněte na:

  1. Firstclass
  2. Čilichilli
  3. blog Michala Hardyna

U všech těchto populárních webů tvoří číslované nadpisy velkou část obsahu. U mého nejúspěšnějšího článku 9 expertů prozrazuje řešení největších problémů klientů s copywritery jsem také záměrně použil číslovku. Protože to funguje.

Vždy počet pište číslem, ne slovem. Při očním skenování číslice osloví čtenáře rychleji.

Dodnes mi nikdo neřekl žádnej podloženej názor, proč to lidi tak žerou. Osobně myslím, že:

  1. Nadpis s číslovkou dá jasnej rozsahovej příslib čtenáři
  2. Tyhle články oko dobře skenuje  = projedu rychle číslované podnadpisy článku a najdu, co potřebuji

Příklad nadpisu: 4 praktické věci, které vás seznamka naučí o prodejních textech

2. Napište nadpis s příslibem výhody a vzbuďte přiměřená očekávání

Kniha Davida Ogilvyho zmiňuje další cennou myšlenku:

„Reklama, která spotřebiteli neslibuje žádný příslib, neprodává.“

Ogilvy s ilustracemi plnými skvělých titulků a nadpisů inzerátů
Ogilvy mnohokrát dokázal, že titulek s výhodami produktu prodává. Využijte to i pro články

 Titulek berte jako mini reklamu na váš článek. Ve vyhledávači, na blogu a na sociálních sítích jde o první informaci, kterou čtenář o vašem textu dostane.

Chci-li uživatele nalákat k přečtení, zvýším si šanci připomenutím výhody, kterou čtenář po dočtení článku získá. Pak ví, co může očekávat a snáze si mě vybere. Vyplatí se zvážit zmínění USP.

Příklad nadpisu: 7 jednoduchých způsobů, jak vybrat unikátní téma blogu

3. Použijte akční sloveso

Spousta lidí do nadpisu narve kopu přídavných jmen, aby tam jakože něco bylo.

Ale nějaké sloveso, které má říz? Ou, to už moc ne.

Chcete čtenáře přimět ke čtení? Nakopněte ho k činu akčním slovesem v titulku! Slova jako…

  1. …odhal
  2. Poznej
  3. Přečti
  4. Pochop
  5. A tak dále…

…mě málokdy nechají chladného. A věřím, že k rozkliknutí článku přivedou i jiné.

Příklad nadpisu: Začněte s PROČ

4. Provokujte nadpisem zvědavost čtenáře

Titulek má čtenáře především nalákat. Nejjednodušeji tím, že začnete brnkat na strunu zvědavosti. Něco nakousnete, ale dořeknete to až v článku.

Návštěvník si u nadpisu musí říct, že vámi naznačenou informaci nutně chce. A musí ji dostat. Ale až po rozkliknutí a přečtení. Sám tu využívám příslib, že se naučíte lépe dělat headliny. Ale jak? To píšu až tady.

Občas ale musím dávat majzla, abych při psaní nadpisu neprozradil příliš. Protože když to udělám, čtenáře nepřilákám k přečtení.

Příklad nadpisu: Nový díl plný neuvěřitelných zvratů skončil žalobou od Justina Biebera [pořad One man show na Stream.cz]

5. Varujte v titulku, co lidé NEmají dělat

Vedle zvědavosti nás pohání ještě silnější pud. Strach.

Dlouhodobě na lidi spíš funguje obava, že něco ztratí. Proto třeba řada lidí nechce podnikat. Bojí se překročit práh jistoty z obav, že to nedají, šli by do neznámé situace a tak dále.

Nadpis s varováním zvedne pozornost. Jen to nepřehánět
Většina lidí zbystří, pokud ucítí nebezpečí. Dávkujte ale opatrně, ať se nebojí i otevřít článek 🙂

 Když title článku zmíní nějakou formu varování a zákazu, hned se v čtenáři zapne obranej reflex. Řekne si něco ve stylu:

„Hej, co?! To nechci! Co mám dělat, abych se tomu vyhnul?“

Tuhle variantu ale moc často nepoužívám. Protože s tím neumím moc pracovat a bojím se, že to zvořu.

Heh, alespoň vidíte, co se mnou pud strachu dělá. 🙂

Příklad nadpisu: Manipulace s čísly. Nenechte se napálit těmito podvodnými triky!

6. Buďte konkrétní a vybírejte do nadpisu přesná data a informace

Nesnáším matiku! I při drobném nákupu raději platím bankovkami. Nebaví mě pracně přepočítávat drobáky.

To ale nemění nic na tom, že konkrétní informace a čísla působí přesvědčivě. Dají čtenáři jasnou představu a jedno číslo vydá za milion okecávání. Když to jde, vykašlete se na neurčitá slova typu:

  1. Mnohonásobně
  2. Minimum
  3. Hodně
  4. Málo
  5. Ohromný

Místo toho vybírejte konkrétní čísla, fakta, detaily a jasné výsledky. Něco jako toto:

Příklad nadpisu: Jak jsme za 7 dní od startu projektu získali 1211 e-mailů a dosáhli ROI 480 % v tržbách

7. Pokládejte nadpisem otevřené otázky, na které není jasná odpověď

Teoreticky nejjednoduší způsob, jak probudit v čtenáři zvědavost a přimět ho k přečtení.

Ale prakticky? Nó… dost často si tím nabiji hubu. 😀

Aby totiž otázka fungovala, musím se trefit do uvažování a očekávání čtenáře. Dotaz musím napsat stylem, jakým rezonuje v jeho hlavě. Pak to uživatele zaujme a pak bude hledat odpovědi u mě. Jinak ne.

Taky riskujete, že uživatelé místo přečtení sami odpoví na sociálních sítích, nebo se vyjádří v komentářích článku nebo blogu. Sám si pamatuji jednu blogerku. Na Facebooku publikovala článek s nadpisem ve stylu:

„Proč sakra lidé odsuzují své okolí podle vzhledu?“

Dočkala se kopy komentů. Až na to, že lidi často reagovali jen na otázku v nadpisu a nečetli obsah.

Na váš titulek si zároveň uživatelé NEsmí sami odpovědět ANO/NE. Proto volte otevřené otázky, které začínají například:

  1. Proč…?
  2. Jak…?
  3. Kdy…?
  4. Kolik…?
  5. Čím…?

Příklad nadpisu: Jak si stanovuji profesní cíle a určuji priority?

8. Zmiňte kontroverzní názor, který nazdvihne čtenáře ze židle

Tímhle jsem se inspiroval od Jiřího Rosteckého, když jsem četl jeho rozhovor s konzultantem webů Janem Řezáčem. Nadpis zněl takto:

Jan Řezáč: Pod 100 tisíc korun se nedá kvalitní web vytvořit

Moje prvotní myšlenka?

„Co to sakra mele? Proč je to podle něj tak drahý?“

A kliknul jsem na rozhovor. Evidentně to fungovalo i na jiné, protože dodnes jde o nejkomentovanější článek na magazínu Mladý podnikatel.

Aby to fungovalo, musíte mít koule (pardon, dámy) a zmínit v nadpisu fakt odvážný tvrzení. Něco provokativního, šokujícího.

Já třeba při rozhovoru se zakladatelem Blogru Václavem Veselkou vybral citaci, u který jsem předem očekával bouřlivé reakce mladých blogerek. Výsledek? Pod mým článkem se na Facebooku vyrojilo přes 30 emotivních komentářů.

Já měl hody. U Václava si už tak jistej nejsem. Jo a ten nadpis zněl:

Příklad nadpisu:  Václav Veselka: Blogr je v ČR nejlepší platformou pro blogery a blogerky všeho zaměření

9. Zdůrazněte v titulku omezenou dobu platnosti

Tohle často uvidíte u upoutávek na různá školení.

Autor zmíní časový údaj, do kterého obsah článku, procesu či školení platí. Vznikne tím dojem naléhavosti a čtenář si řekne:

„Sakra, o to tohle nesmím přijít, než bude pozdě!“

V tu chvíli ho máte.

Čas skvěle zdůrazňuje i zkrácení procesu. Nadpisem alá „Jak získat milion za 5 minut“ hned vyjádříte výhodu článku.

Příklad nadpisu: Chcete informace o platbě daně z nemovitostí e-mailem? Čas máte do zítra

Čas jako důležitý motivátor. Omezená lhůta v titulcích a nadpisech funguje
Čas pro nás hraje důležitou roli. Zvlášť kdybychom něco nestihli…

10. Vzbuďte v nadpisu dojem něčeho nového, co zatím čtenář nezná, nemá, nezkoušel

Lidi mají rádi nové věci. Vzniká tím prvek určité unikátnosti, jedinečnosti.

Inzeráty s nějakými novinkami si podle výzkumů v průměru zapamatuje o 22 % více lidí než ty, které žádnou novinku neobsahují.

O to víc nechápu, proč tenhle prvek nevyužívá více beauty blogerek při představování svých produktů.

Nešetřete slovy jako:

  1. Nový
  2. Jedinečný
  3. Čerstvý
  4. Právě vydaný
  5. Objevený
  6. Vylepšený
  7. Aktualizovaný

Příklad nadpisu: OnePlus 3T Collete Edition je nová exkluzivní edice

11. Zdůrazněte nadpisem významový a praktický rozpor a kontrast

Tuhle myšlenku poctivě kradu od copywritera Pavla Šenkapouna.

Každý z nás si v hlavě vytváří archetypy vnímání podmíněné výchovou, kulturou, zkušenostmi a názory. Zjednodušuje to příjem informací a pomáhá nám to snáze vnímat svět kolem nás. To alespoň tvrdí Daniel Kahneman ve své knize Myšlení rychlé a pomalé.

  1. Had pro většinu představuje symbol nebezpečí a strachu
  2. Malé koťátko vzbuzuje pocit roztomilosti
  3. Malé brečící dítě v řadě lidí zanechává soucit

Pokud se vám nadpisem povede v čtenáři takto zažitou představu narušit, získáte si jeho zájem. Snáze se odlišíte v záplavě jiných titulků. Spojujte nespojitelné, postavte vedle sebe protiklady.

Sám tuhle techniku znám krátce, takže jí ještě nemám zažitou. Uvidím časem.

Příklad nadpisu: Jak se mstíme na dětech  [Při prvním pohledu jsem si řekl: „Co?! Děti jsou roztomilé, jak se na nich sakra může někdo vědomě mstít?!“ a klikl.]

12. Zmiňujte konkrétní lokaci, pokud píšete o místních záležitostech

Lidi většinou zajímá, co se děje v jejich okolí.

Pokud se v nějakém neznámém místě otevře obchodní dům, moc mě to nevytrhne. Napište ale tohle o naší malé Bechyni v nadpisu a váš článek si určitě přečtu.

Nicméně to moc neosloví lidi z Prahy, Ostravy a dalších měst. Vždy myslete, koho článkem chcete zaujmout.

Cílit se takhle dá i na kraj, případně naši národní příslušnost v jakémkoliv mezinárodním kontextu. Hrajete tím na patriotismus, sounáležitost.

Příklad nadpisu: Přerovský silák Tkadlčík se v Americe stal druhým nejsilnějším mužem světa

Nadpis, který zohlední region, funguje
Nepodceňujte v nadpisech pocit sounáležitosti s regionem. Pro řadu z nás hraje důležitou roli

13. Vložte do nadpisu vnitřní monolog či kousek dialogu

Technika, kterou až na výjimky novinových rozhovorů skoro nikdo nepoužívá. Osobně ji ale hodně žeru.

Do titulku napíšete vnitřní samomluvu nebo část rozhovoru, které čtenáři přislíbí zajímavý příběh. Čtenáře to zaujme, protože se vcítí do vnímání pisatele. A budou chtít pokračování.

Příklad nadpisu: „Když jsem si sedl k piánu, smáli se. Ale když jsem začal hrát…“ [v anglickém originálu They laughed when I sat down at the piano. But when I started play…]

14. Pište v titulcích emoční slova

Pro zjednodušení berme, že máme dva typy slov

  1. Racionální
  2. Emoční

Racionální působí vážněji, formálněji. Hodí se do kvalifikačních prací, psaní zákona, oficiálních oznámení.

Emoční probudí vaše city a kreativitu. Získají si snáze váš zájem. Ne nadarmo patří k nejčtenějším žánrům bulvár. Emočními titulky se jen hemží.

Podrobnou anglickou tabulku emočních a racionálních slov najdete v 2. kapitole knihy Web Copy That Sells od Marie Veloso. V češtině doporučuji článek copywritera Otty Bohuše.

Příklad nadpisu: Chuligáni z Baníku se rvou v Opavě před stadionem. Zasahují těžkooděnci!

15. Pište jazykem těch, na které cílíte

To krásné na češtině je to, že má bohatou variantu různých slov.

To strašné na češtině je to, že má bohatou variantu různých slov.

Já jako vysokoškolskej student mám zažité výrazy, které jsou mi vlastní. Výběrově:

  1. Pedák
  2. Svočka
  3. Kolečko
  4. Pikador
  5. Fejs
  6. Stag

Netušíte, o čem píšu? V pohodě. Podobně na tom bude většina lidí mimo vysokoškolské prostředí.

Je dobré nadpis a titulek článku přizpůsobit personám
Nejsme všichni stejní. Lišíme se věkem, postavením, zájmy a tak dále. Přizpůsobujte znění titulku lidem, pro které článek píšete

 Každá zájmová skupina vládne jiným slovníkem. Obsah (nejen) nadpisu by měl zohlednit, pro koho text píšu. Tomu výslednou podobu podřídím. Jinak mě nikdo nepochopí.

Příklad nadpisu:  Reanalýza testu DISMAS: reliabilita a obsahová validita [článek z psychologie, u kterého jako nepsycholog absolutně netuším]

16. Zdůrazněte v nadpise konflikt

Lidé milují konflikty, kontroverzi. Jakmile z vašeho titlu bude cítit náznak sporu, přiláká čtenáře.

Skvěle funguje zapojení známé osobnosti. Tím přidáte na atraktivnosti.

Počítejte ale s tím, že podobný typ titulků bouří lidi. Chcete-li mít v komentářích pohodovou atmosféru, buďte s užitím této techniky hodně opatrní.

Příklad nadpisu: Mourinho otevřeně: Proč nenávidí Wengera? Štve ho i kvůli Čechovi

17. Titulek optikou optimalizace webového vyhledávání (SEO)

Osobně se na nadpisy z pohledu SEO dívám pouze jako doporučení než pevné pravidlo. Sám chci cílit hlavně na lidi. Nedělejte z toho prioritu!

Skvělý článek o optimalizaci nadpisu pro SEO  napsal Pavel Ungr. Výběrově zmíním pár doporučení:

  1. Délka 55-60 znaků
  2. Zmiňte klíčové slovo
  3. Bacha na STOP slova (Ty už vyhledávače neřeší)
  4. Vyhýbejte se duplicitním nadpisům
  5. Počítejte s lematizací

18. Jak dlouhý by měl být nadpis?

Záleží, na co cílíte.

Delší nadpisy působí přesvědčivěji. Podle studie webu CoSchedule mají vyšší míru proklikovosti ty, které obsahují mezi 61 až 100 znaky (vidíte, jak se to kříží s pravidly SEO?).

 

graf jak by měl být dlouhý nadpis
Podle studie CoSchedule z roku 2015 se ideální délka nadpisu pohybuje v rozmezí 61-100 znaků. Zdroj: coschedule.com

Kratší si ale v průměru přečte více lidí. Alespoň to tvrdil David Ogilvy podle výsledků jeho výzkumů.

19. Vložte nadpis s kreativní vsuvkou a odlište se

Kdybych tento článek nazval jen „Jak psát nadpisy“, zapadne do nudné šedi jiných článků o jejich tvorbě.

Já se ale chci odlišit a proto jsem volil specifičtější title článku. Slibuji si od toho vyšší zaujetí čtenáře a s tím související proklikovost. Výsledek uvidím po vydání článku.

Závěrečná doporučení pro psaní nadpisů

Při tvorbě nadpisů postupuji následovně:

  1. Finální nadpis vymýšlím úplně nakonec
  2. Vypíšu si cca 10+ variant
  3. Druhý až xtý den se k výběru vrátím a vyberu ten nejvhodnější

Neberte to jako svaté přikázání. Brian Clark, zakladatel webu Copyblogger a jeden z mých vzorů, s vymýšlením hlavního titulku začíná. Funguje mu to. Mně ne.

Jako předlohu doporučuji nadpisy populárních magazínů a bulvárních médií. Dlouhodobě tahají velký zájem. Sám se často inspiruji u:

  1. Buzzfeed.com
  2. Cosmopolitan.com
  3. Čilichilli.cz
  4. Super.cz
  5. Extra.cz

Dejte si s vymyšlením nadpisů fakt práci. Vrátí se vám to na vyšší návštěvnosti. Já jak to uspěchám, vždy se to odrazí na horších číslech proklikovosti.

Pamatujte ale, že nadpis lidi přiláká, ale do varu je dostane až dobrej obsah 🙂

Líbil se vám článek? Sdílejte ho i s infografikou dál! 🙂

Patrik Gajdoš
Ohodnoťte článek!

14 komentářů u „19 fíglů, jak psát nadpisy, které upoutají pozornost [infografika]“

  1. Držím palce s infografikami! Já je připravuji ve free on-line nástroji Piktochard. Líbí se mi, že tam mají hodně velký výběr free ikon. Loni na podzim jsem začala číst knihy o typografii a dost mi to v tvorbě grafik pomohlo.

    Odpovědět
    • Díky, Katko. Já popravdě ještě nevím, jestli infografiky budu tvořit častěji. Uvidím podle výsledků zájmu, jestli se vyplatí s tím dělat.

      Já to dělal ve Visme.co a základní free šablony se mi hodně zamlouvaly. S ikonami to je horší a musel jsem řadu dohledávat jinde. Taky mi dalo docela práci to celé překopávat, když se něco nepovedlo a při detailním pohledu tam poznáš, že jde o „ruční práci“ 😀

      S těmi knihami to zní zajímavě. Jak moc velkého prosíka bych musel napsat, abys nějaké doporučila? 🙂

      Odpovědět
  2. Asi tvůj nejlepší článek 🙂

    Jen bych do toho nemontoval SEO. Protože existují vlastně 3 typy nadpisů:

    H1) nadpis na stránce, na SEO má vliv, ale nikterak super zásadní
    Taga Title) Pro SEO super důležité, pro čtenáře ani ne
    Og:title) Nadpis, který se zobrazí jen na sociálních sítí…

    Pro vyhledávač a facebook fungují jiné nadpisy (třeba to s tou přímou řečí…s tim bys v SERPu moc nepochodil 🙂 naopak na FB to funguje dobře)

    Proto doporučuju ještě tyhle věci zohlednit v článku. Jinak super 🙂 fakt se mi líbí. Zlepšuješ se 🙂

    Odpovědět
    • Díky za koment. Docela teď překvpaeně koukám na výsledky dosahu i lidi, kteří mi to sdílejí dál 🙂 Ohledně toho rozšíření jsem ti poslal upřesňující e-mail, takže uvidím, jestli se zpětně ozveš 🙂

      Odpovědět
  3. Ahoj Patriku,
    děkuji za Tvou dobře odvedenou práci. Toto je přesně co potřebuji. Přičtení knížky Pavla Říhy mi to „seplo“ a první na mne vyskočil Tvůj článek a Tvé= rady. Díky za ně. Tonda

    Odpovědět

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..