Recenze Vojtěch Untermüller, Manuál copywritingu

Když jsem jednoho chladného večera brouzdal LinkedInem, zaujal mě příspěvek Lucie Zitterbartové o této knize. Doputovala ke mně i v práci a já si řekl, že tomu dám šanci. Co textařský manuál Vojtěcha Untermüllera přináší?

Rychlá recenze knihy Manuál copywritingu

Nejlepší kniha o reklamních textech, jakou jsem v češtině zatím četl. Doporučuji hlavně lidem, kteří s copywritingem začínají. Stručně a úderně předá základní principy textařského řemesla.

3 kapitoly, které ušetří začínajícím textařům dlouhé trápení do budoucna

První vám připomene, že se poctivou rešerší vyhnete zbytečné práci.

Druhá vám ukáže, z čeho poskládat strukturu prodejního textu.

Třetí vám poradí, jak vyšperkovat text, aby prodával.

Kdybych autora soudil jen podle knihy, tipoval bych, že moc nevaří. Manuál copywritingu totiž neobsahuje skoro žádnou přebytečnou omáčku. Jde hned k věci a každá věta tu má váhu. Dost mi tím připomíná knihu Restart.

Zatímco třeba u některých Melvilovek hodně příběhů přeskakuji, protože mi přijdou navíc, tady příklady z praxe šikovně dokreslují pointu. Vyprávění o článku „Zpátky do školy“ mi zůstane v hlavě ještě dlouho.

Naopak mě trochu zklamal styl psaní. Vůbec bych se nebál text ještě trochu okořenit osobností autora. Minimálně z LinkedInu vím, že umí být ještě o chlup drzejší a ráznější. Dostat to do knihy, odnesl bych si unikátnější dojem.

Zapojte včas klienta do procesu tvorby

Tohle beru za nejzajímavější tip z knihy.

Dost lidí má tendenci s klientem řešit pouze hotové texty. Patřil jsem mezi ně. Máte pocit, že šetříte klientovi čas a vnitřní hlas vám říká, abyste koncepty drželi jen u sebe.

Jenže když klienta zapojíte až u finálních výstupů, hůř texty vyladíte v situaci, když něco netrefíte. V lepším případě vám to zadavatel hodí na hlavu a celé to budete předělávat. V tom horším zpětnou vazbu nedostanete a už vás příště nevyužije, protože jste nenaplnili jeho nevyřčená očekávání. Sám můžu potvrdit, že ani jedna varianta není příjemná.

Podle autora pomáhá vtáhnout klienta od začátku víc do tvorby. Možností výběru, konzultací konceptů nebo třeba asistencí při získávání podkladů. Když to podmínky dovolují, cíleně text tvořím v procesu, který lépe podchytí moment, kdy se rozchází moje a klientovy představy. Já tím šetřím čas na zbytečných úpravách a klient má větší pocit jistoty a zaujetí pro věc.

Kniha, která vám přes víkend pomůže prodávat textem

Věta, kvůli které ji doporučuji dál. Přehledně řeší to hlavní, co textaře dělá textařem – psaní. Už vám moc neřekne, jak se prodat na trhu nebo jak naceňovat práci. Ale na to naštěstí existují další zdroje, které tu do budoucna možná zazní.

Patrik Gajdoš
Ohodnoťte článek!

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..