Celým názvem Web Copy That Sells: The Revolutionary Formula for Creating Killer Copy That Grabs Their Attention and Compels Them to Buy.
Tato kniha o webovém copywritingu mi nedala spát od doby, kdy se o ní zmínil Otto Bohuš na přednášce Praktické ukázky z direct e-mailingu. Postupně jsem se prokousával anglickými stránkami s cílem nabrat nové podněty pro psaní. Výsledek?
Co najdete v článku
Zjednodušená recenze knihy Web Copy That Sells
Nejlepší kniha o copywritingu, jakou jsem zatím četl. Autorka hodně vychází ze znalosti psychologie, výsledků výzkumů a vlastních zkušeností.
Maria Veloso je hodně názorná a většinu rad ukazuje na konkrétních příkladech. Důraz klade především na pochopení přemýšlení zákazníka a méně na opakování zavedených marketingových pravidel.
Bohužel je jen v angličtině.
Co Maria Veloso prozradila o tvorbě textů pro internetové stránky?
Knihu tvoří 11 kapitol. Maria Veloso vám prozradí například:
- Obecné rady pro psaní webcopy
- Psychologické tipy pro získání pozornosti a přesvědčování
- Jak využívat e-mailový marketing
- Rozdíly mezi B2B (obchodní vztah obchodník → obchodník) a B2C (obchodní vztah obchodník → konečný zákazník) copywritingem.
Velice mile mě překvapila kapitola, kde autorka ukazuje, jak šikovně otextujete elektronické formuláře a dotazníky. Nikdy jsem nic podobného nečetl a přitom jde o místo, které vtáhne čtenáře do poutavé interaktivní hry. Navíc se snadno odlišíte, protože řada provozovatelů webů s podobnou věcí nepracuje.
Web Copy That Sells opakovaně zdůrazňuje častou chybu provozovatelů webů. Ti se často snaží uživatele nahnat na web, ale zapomínají na obsah, který přiměje návštěvníky k akci, kvůli které web vznil. Zde přitom rozhoduje právě text.
Maria Veloso také připomíná, že web má vlastní pravidla hry. Mnozí se milně domnívají, že když něco funguje v offline světě na inzerátech, plakátech a billboardech, splní to účel i na webu. Dost provozovatelů webů při tom narazí.
Internetoví uživatelé mají odlišné zvyky a jinak přijímají obsah. Podle knihy efektivní webový copywriting stojí na 3 základech:
- Váš web nesmí připomínat online billboard – Lidé mají přirozenou tendenci na webu ignorovat vše, co vizuálně připomíná reklamu.
- Nenechte uživatele umřít při cestě k vám – Když už dostanete lidi na internetové stránky, nabídněte jim užitečné informace, které hledají a udrží jejich pozornost.
- Sbírejte e-mailové kontakty – Běžný konverzní poměr se na standardních webech pohybuje od 2 do 5 procent. Zbytek lidí na webu neudělá nic a snadno o ně přijdete, pokud s nimi nějak neudržíte kontakt.
Zrovna s posledním bodem se dá podle mě trochu polemizovat s ohledem na vliv sociálních sítí. Pro pořádek se ale sluší zmínit, že jsem četl druhé vydání z roku 2009. Tehdy situace vypadala jinak než dnes. Proto se vyplatí k informacím přistupovat kriticky.
Případně si pořiďte nejnovější vydání, ke kterému jsem se bohužel nedostal.
Oceňuji, že autorka řadu z tipů doplňuje konkrétními příklady včetně příběhů, kdy vybrané rady využila u klientů. Líp se mi to vstřebávalo, než kdyby šlo o obecné poučky.
Bál jsem se angličtiny z nejistoty, že nepochopím odbornější styl psaní. Maria Veloso naštěstí píše jednoduchým jazykem a četlo se mi to skvěle. Čtenářské přívětivosti pomáhá i občasná obrazová příloha ukázek konkrétních webů. Ačkoliv s Ogilvyho knihou se to srovnávat nedá.
Co závěrem říci k Webcopy That Sells?
Pokud se o tvorbu webových textů zajímáte a umíte anglicky, rozhodně knihu doporučuji. Prozrazuje řadu doporučení, jak zlepšit webový obsah. Podle mě ji ocení spíš pokročilejší, protože se specializuje na webový obsah a neřeší reklamu v celém jejím kontextu.
- 11 tipů pro introverty, jak na networking a zisk nových kontaktů - 2024-07-04
- Zhodnocení roku 2023 - 2023-12-28
- 5 úrovní seniority lidí při práci. Kam patříte vy? - 2023-05-24
Děkuji za inspiraci a přeji, ať se daří. Líbí se mi Vaše práce.
Děkuji 🙂