Recenze knihy Maria Veloso, Web Copy That Sells

Celým názvem Web Copy That Sells: The Revolutionary Formula for Creating Killer Copy That Grabs Their Attention and Compels Them to Buy.

Tato kniha o webovém copywritingu mi nedala spát od doby, kdy se o ní zmínil Otto Bohuš na přednášce Praktické ukázky z direct e-mailingu. Postupně jsem se prokousával anglickými stránkami s cílem nabrat nové podněty pro psaní. Výsledek?

 

Zjednodušená recenze knihy Web Copy That Sells

Nejlepší kniha o copywritingu, jakou jsem zatím četl. Autorka hodně vychází ze znalosti psychologie, výsledků výzkumů a vlastních zkušeností.

Maria Veloso je hodně názorná a většinu rad ukazuje  na konkrétních příkladech. Důraz klade především na pochopení přemýšlení zákazníka a méně na opakování zavedených marketingových pravidel.

Bohužel je jen v angličtině.

 

Co Maria Veloso prozradila o tvorbě textů pro internetové stránky?

Knihu tvoří 11 kapitol. Maria Veloso vám prozradí například:

  • Obecné rady pro psaní webcopy
  • Psychologické tipy pro získání pozornosti a přesvědčování
  • Jak využívat e-mailový marketing
  • Rozdíly mezi B2B (obchodní vztah obchodník → obchodník) a B2C (obchodní vztah obchodník → konečný zákazník) copywritingem.

Velice mile mě překvapila kapitola, kde autorka ukazuje, jak šikovně otextujete elektronické formuláře a dotazníky. Nikdy jsem nic podobného nečetl a přitom jde o místo, které vtáhne čtenáře do poutavé interaktivní hry.  Navíc se snadno odlišíte, protože řada provozovatelů webů s podobnou věcí nepracuje.

Web Copy That Sells opakovaně zdůrazňuje častou chybu provozovatelů webů. Ti se často snaží uživatele nahnat na web, ale zapomínají na obsah, který přiměje návštěvníky k akci, kvůli které web vznil. Zde přitom rozhoduje právě text.

Maria Veloso také připomíná, že web má vlastní pravidla hry. Mnozí se milně domnívají, že když něco funguje v offline světě na inzerátech, plakátech a billboardech, splní to účel i na webu. Dost provozovatelů webů při tom narazí.

Internetoví uživatelé mají odlišné zvyky a jinak přijímají obsah. Podle knihy efektivní webový copywriting stojí na 3 základech:

  1. Váš web nesmí připomínat online billboard – Lidé mají přirozenou tendenci na webu ignorovat vše, co vizuálně připomíná reklamu.
  2. Nenechte uživatele umřít při cestě k vám – Když už dostanete lidi na internetové stránky, nabídněte jim užitečné informace, které hledají a udrží jejich pozornost.
  3. Sbírejte e-mailové kontakty – Běžný konverzní poměr se na standardních webech pohybuje od 2 do 5 procent. Zbytek lidí na webu neudělá nic a snadno o ně přijdete, pokud s nimi nějak neudržíte kontakt.

Zrovna s posledním bodem se dá podle mě trochu polemizovat s ohledem na vliv sociálních sítí. Pro pořádek se ale sluší zmínit, že jsem četl druhé vydání z roku 2009. Tehdy situace vypadala jinak než dnes. Proto se vyplatí k informacím přistupovat kriticky.

Případně si pořiďte nejnovější vydání, ke kterému jsem se bohužel nedostal.

Oceňuji, že autorka řadu z tipů doplňuje konkrétními příklady včetně příběhů, kdy vybrané rady využila u klientů. Líp se mi to vstřebávalo, než kdyby šlo o obecné poučky.

Bál jsem se angličtiny z nejistoty, že nepochopím odbornější styl psaní. Maria Veloso naštěstí píše jednoduchým jazykem a četlo se mi to skvěle. Čtenářské přívětivosti pomáhá i občasná obrazová příloha ukázek konkrétních webů. Ačkoliv s Ogilvyho knihou se to srovnávat nedá.

 

Co závěrem říci k Webcopy That Sells?

Pokud se o tvorbu webových textů zajímáte a umíte anglicky, rozhodně knihu doporučuji. Prozrazuje řadu doporučení, jak zlepšit webový obsah. Podle mě ji ocení spíš pokročilejší, protože se specializuje na webový obsah a neřeší reklamu v celém jejím kontextu.

Patrik Gajdoš
Ohodnoťte článek!

3 komentáře u „Recenze knihy Maria Veloso, Web Copy That Sells“

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..