USP. Jak Ukázat Své Přednosti a odlišit se (nejen v blogování)

Odlišit se jako bloger je jedna věc. Ale jak zařídit, aby vaši odlišnost vnímali i čtenáři?

Unikátní prodejní argument (v angličtině Unique Selling Proposition), známý pod zkratkou USP, považuji za jednu z nejzákladnějších součástí jakéhokoliv marketingu. Dá se využít i pro účely blogování.

O co jde?

 

Co to je USP

 

usp, unique selling proposition, odlišení blogu

Podívejte se na tyto ořechy. Všechny vypadají stejně. Já na první pohled nepoznám, který z nich bude nejchutnější.

Aby se váš blog nestal pro čtenáře jen nudným oříškem v hromadě dalších, potřebujete dát okolí najevo, PROČ si má vybrat právě vás. V čem jste jiní. Od toho tu máme USP.

USP představuje konkrétní přidanou hodnotu, kterou nabízíte vašim čtenářům a jiné blogy to nezmiňují. Vědomě napíšete v článcích nebo kdekoliv na webu nebo sociálních sítích argument k navštívení (případně odběru), který vás odliší od jiných blogů.

Kouzlo tkví v tom, že nemusíte nutně být lepší než oni. Bohatě stačí zmínit něco úderného, co můžou nabízet i ostatní, ale nemluví o tom.

Vezměte si třeba špagety. V prodejně jich najdete mraky. Mezi nimi naleznete i značku Panzani, která na obalu píše:

 „Nikdy nelepí.“

Tím nikdo neříká, že ostatní špagety taky nelepí. Možná ano, možná ne. Ale já jako zákazník vidím jediný obal, který takovou praktickou výhodu zmiňuje. A proto tyto těstoviny snáze hodím košíku.

Zrovna Panzani moc nemusím. Ale někdo to asi jí, jinak si neumím vysvětlit tak nekřesťanskou cenu za tak průs… průměrnou věc.

 

Jak zjistit vlastní USP

 

usp-unique-selling-proposition-unikatni-prodejni-argument-patrikgajdos-cz

 

Postup výběru USP pochopíte snadno. Vypište si:

  1. Seznam vlastních předností (osobnostní i tematické)
  2. Potřeby cílové skupiny čtenářů (čerpejte z diskuzí, sociálních sítí, článků, analýzy klíčových slov, vlastního výzkumu)
  3. Viditelné přednosti podobně zaměřených blogů

Neidealizujte a buďte k sobě upřímní. Jinak zahazujete cenný čas.

Ve výsledku pak stačí najít shodné vlastní přednosti s potřebami čtenářů a odečíst výhody, kterými se vychloubá vaše „konkurence“.

Pak výsledná zjištění testujte. Hodně.

Sám aktuálně testuji zjištěné poznatky. Mixuji různá témata a tonalitu článků i obsahu na blogu a sociálních sítích. Zjišťuji, co má nejvyšší přínos. Jakmile to objevím, budu se toho držet a postavím na tom vlastní USPs, která budu stavět víc do popředí.

 

Jaké nejčastější typy USPs existují

Typů USPs byste našli mnohem více. Sám nejčastěji vidím tyto:

1) Penězní Unique Selling Proposition

„Seriál 3 praktických e-booků vám pošlu gratis.“ – Blog Otty Bohuše

„7 893 623 Kč provize partnerů za posledních 30 dní.“ – Web Affilboxu

„Do neděle kniha + bonusy jen za poštovné 89 Kč.“ – Nabídka na knihu Davida Kirše o e-mail marketingu

 

2) Časové Unique Selling Proposition

„Každý týden tak vydávám minimálně 2 nové videorozhovory.“ –  Sekce „O mně“ na blogu Jiřího Rosteckého

Po deseti letech jsem o tom v roce 2014 vydal první českou knihu o návrhu webu. – Sekce „O nás“ agentury House of Řezáč

„Čekačka asi jako na dobrého zubaře – rezervujte si mě prosím aspoň 2 měsíce dopředu.“ – Kontakt na Richarda Dobiáše. Jinými slovy říká: Jsem tak dobrej, že o mě má pořád někdo zájem.

 

3) Rychlostní Unique Selling Proposition

„Nákup vám doručíme za 90 minut až ke dveřím.“Web Rohlík.cz

„Vyplatíme vám peníze ihned po podpisu smlouvy.“Web Money benefit

„Představte se mi, prosím, a já se do tří dnů ozvu zpět.“Web Michaely Mužíkové

 

4) Unique Selling Proposition dostupnosti

„Webcopywriting pro samouky je kniha napsaná tak, aby jí rozuměla každá internetová lama.“ – Zadní obal knihy Webcopywriting pro samouky od Pavla Šenkapouna

„Předpřipravili jsme pro vás webové formuláře v podobě, ve které je snadno vložíte na své stránky.“Web společnosti Smartemailing

„Vytvořte si vlastní webové stránky bez programátora, bez grafika, bez tučných faktur.“Web společnosti Mioweb

 

Nepleťte si USP s prázdnými slovy!

Spousta lidí do inzerátů a reklam píše něco ve stylu:

  • Jsme komplexní
  • Nabízíme výhodné ceny
  • Jsme flexibilní
  • Jsme moderní
  • Jsme nejlepší

Atd.

Tomu se v markeťácké řeči říkají prázdná slova a na rozdíl od USPs vás neodliší. Protože čtenáři nesdělí žádné konkrétní výhody a navíc tím argumentuje každý druhý člověk.

Volební programy politických stran jimi přetékají. Do vyhledávače Twitteru si zadejte #prazdnaslova. Také jich najdete tunu.

Popravdě i prázdná slova mohou fungovat, jak jsem naznačil v článku o krajských volbách. Ale není to tak jednoduché.

 

Líbil se vám obsah článku? Podělte se o něj s ostatními na sociálních sítích! 🙂

Patrik Gajdoš
Ohodnoťte článek!

4 komentáře u „USP. Jak Ukázat Své Přednosti a odlišit se (nejen v blogování)“

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..